چند نکته ارزشمند برای بهبود مهارت های طراحی

1 . به آنچه مقابل شما خوب بنگرید.

یکی از بزرکترین خطاها ی هنرجویان معمولا خوب ندیدن مدل آنهاست.

بسیاری از هنرجویان آنچه را که در ذهن خود در مورد مدل دارند و یا فکر می کنند را طراحی می کنند به جای آنکه آنچه واقعا وجود دارد را بنگرند.

به مدل خود نیندیشید، آنرا ببینید، خوب ببینید.

حافظه انسان معمولا با یک یا دو بار دیدن سوژه قانع نمیشود و مدام تمایل دارد موضوع را ببینید

به همین دلیل برای یافتن بهترین فرم، نزدیک ترین تناسبات و سایه ها و … چشم خود را دایما از کاغذ به سوژه در رفت و آمد قرار دهید.

نکته مهم : حتی اگر هنرجو و یا طراح قصد طراحی موجودی افسانه ای یا تخیلی را داشته باشد،

وی باید دردرجه نخست آن موضوع را از دل تکه ها و قسمت های زندگی واقعی برداشت کرده و در کنار همدیگر قرار دهد در نتیجه باید به طراحی واقع گرایانه اشراف کامل داشته باشد.

در قدم بعدی می تواند طراحی ذهنی از موجود اسطوره ای یا … موفقی داشته باشد.



2 . در صورت امکان در هر شرایطی از وسایل عادی و روزمره طراحی کنید.

زمان کوتاهی را صرف گفتگو با اساتید طراحی کنید و از آنها اهمیت بی اندازه طراحی از هر چه که روبروی شماست را بپرسید.

پس از مدتی در اقیانوسی از انواع منبع نور و نورپردازی، بافت ها، زوایای مختلف موثر در طراحی و … قرار خواهید گرفت.

علیرغم آسان بودن طراحی از روی عکس به خاطر دو بعدی بودن، برای طراح واقعی شدن و آثار غنی تر و زنده تر داشتن از مدل سه بعدی بهره ببرید.

البته این بدین معنا نمی باشد که هیچ گاه به سراغ استفاده از عکس نروید.

برخی از موضوعات نظیر مناظر یا مدل های عریان همواره در دسترس نیستند و طراح را وادار به استفاده از عکس می نمایند.

همچنین استفاده از زمان دیگری نیز کاربرد خود را می یابد و آن زمانیست که هنرمند در منظره ای طراحی خود را اغاز می کند و برای تکمیل کار خود از عکس در مراحل نهایی بهره میبرد.




3 . از روی هیچ اثری کپی نکنید.

( کپی در اینجا به معنی قرار دادن کاغذی بر روی اثر اصلی و کشیدن خطوط دور اثر و سپس اصافه کردن رنگ )

در طول تاریخ نقاشی بسیاری از هنرمندان به دلایلی از طرح های هنرمندان دیگر کپی کرده اند اما آنچه مهم است این که ایشان نه هنرجو و نه افرادی بودند که مهارت طراحی شان در حال ارزشیابی بوده باشد.

در واقع طراحی و کپی از اثری که خود خلق کرده باشید منعی ندارد ولی زمانیکه از روی عکسی کپی کنید و سپس باافزودن رنگ آنرا به شکل نقاشی در اورید جایز نمی باشد.

این قبیل آثار معمولا جنبه آموزشی بسیار کمی بر هنرجو دارند و یا در انتهای کار با اثری بی روح مواجه هستید شایسته ارایه قطعا نمیباشد.


4 . پرسپکتیو را درک کنید.

معمولا قوانین مربوط به پرسپکتیو مثل اینکه همچنان که اشیا دور تر قرار می گیرند

کوچکتر به نظر می رسند، نقطه گریز و …. در مراحل اولیه آموزش طراحی به هنرجویان تدریس می شود.

در صورت عدم شناخت ان قبل از هر کاری ابتدا به سراغ فراگیری پرسپکتیو بروید.




5 . از خطوط کمی، خطوط شطرنجی و خط کش برای یافتن تناسب و جایگاه های درست اشیا استفاده کنید.

این کار را ماقبل قرار دادن جزییات انجام دهید.

بسیاری از هنرجویان در آغاز کار از بخشی کوچک و یا جزییات ریز مثل یک چشم شروع می کنند و سپس بقیه نقاط را اضافه می کنند و در نهایت با اثری با تناسبات اشتباه که در صفحه درست جای گذاری نشده و یا در بخش میانی گاغذ معلق است مواجهند.

تنها با استفاده از اشکال ساده و طراحی کلی در وهله نخست یا با استفاده از خطوط کمکی می توانید تمامی این نتایج نا مطلوب را تبدیل به نتایج مثبت کنیدbasic_design_low.jpg.

اگر از روی عکس کار می کنید، استفاده از خطوط کمکی باعث می شود تا طراحی بسیار دقیقی بدست آورید.

همچنین این امکان فراهم خواهد شد تا هنرجو بتواند یک بخش کوچک را به درستی طراحی کند و مابقی تناسبات را در قیاس با آن بدست آورد.

از آنجاییکه عنصر خط و نوع آنها و فواصل درست میانی آن بسیار مهم اند در استفاده از این روش توجه کنید تا با استفاده از فواصل نامناسب تصویری “تنگ ” و یا کش آمده خلق نکنید.

اگر از مدل طبیعی استفاده می کنید ابتدا با استفاده از اشکال هندسی و ساده شکل اصلی طرح را بکشید و سپس به جزییات کارتان بپردازید.

در اینجا هم باید نقاطی را مانند نوک بینی یا لبه چشم به عنوان نقطه قیاس در نظر بگیرید تا بتوانید بفیه بخش هارا با توجه به آنها طراحی کنید.

همچنین می توانید ابعاد درست هر شکل را در مقایسه با فرم کنار آن تمیز دهید.

در این روش بهتر است به طور کل “اندازه درست ” در ذهن خود کمرنگ کرده و در عوض تناسب ها و اندازه ها و … را در ارتباط با بقیه عناصر به دست بیاورید.



/ 1 نظر / 115 بازدید