رازهای نهفته تابلو نقاشی جیغ اثر ادوارد مونک

تحلیل نقاشی جیغ:

نقاشی جیغ یکی از آثار بی نظیر ادوارد مونک است. نقاشی جیغ مونک نمادی از دنیای هنر مدرن است؛ اساساً  نقاشی جیغ مانند زندگینامه ای است که ساختاری اکسپرسیونیستی بر اساس تجربه غیر خیالی مونک از فریاد زدن می باشد؛ فریادی که نتیجه ترک شدن ادوارد مونک توسط دو همراه خود میباشد که در پس زمینه تابلو نقاشی به خوبی به تصویر کشیده شده است. این حالت یعنی فریاد و اعتراض هنگامی برای یک انسان رخ میدهد که او در یک شرایط غیر طبیعی و به دور از انتظار قرار بگیرد. در واقع این نقاشی جیغ از ادوارد مونک بیانگر این است که افراط و تفریط در زندگی انسانها سبب از هم گسیختگی انسان چه از نظر روحی و روانی و چه از نظر تعادل رفتاری او میشودa00.jpg

طبق اشاره هایی که قبلا راجع به این اثر شده است، منحنی های جریان نوین هنری نشانگر یک تلفیق ذهنی است که به طبیعت تحمیل می شود، به موجب آن تعداد جزئیات در یک کل پیشنهاد ارگانیک با رنگ و بوی زنانه متحد می شود. اما انسان بخشی از طبیعت است و جذب در چنین کلیتی فرد را منحل می کند. از این زمان مونک در بسیاری از تصاویر عناصر هنری نو را شامل می شد، اما معمولاً فقط به روشی محدود یا اصلاح شده. در اینجا ، در به تصویر کشیدن تجربه بیمارگونه خود ، او رها کرده و اجازه داده است که چهره پیش زمینه توسط جریان ذهنی شده طبیعت تحریف شود.

این فریاد را می توان به عنوان بیان کننده دل نگرانی ها، درد و رنج برای از بین رفتن شخصیت انسان توسط این نیروی متحد کننده تفسیر کرد. به طرز قابل توجهی، اگرچه این خود مونک بود که موقعیتی را که تجربه کرده بود به تصویر کشید، اما شخصیت اصلی هیچ شباهتی به او و شخص دیگری ندارد. موجودی که در پیش زمینه این تابلو نقاشی قرار دارد، شخصی سازی شده و به بی جنسی خرد شده یا در صورت وجود ، با اثری از زنانگی جهان مهر شده است که نزدیک به شبیه سازی آن شده است

چندین واقعیت نشان می دهد که نقاشی جیغ، اثر ادوارد مونک از خطر هنر این نوع برای یک انسان دارای روان رنجور مانند خودش آگاه بوده است. او به زودی ادامه خلق این سبک را کنار گذاشت و به ندرت چهره ای پیش زمینه را تحت این نوع تحریف بنیادی و سیستماتیک قرار داد. در بالای نسخه دیگری از این موضوع (که این نسخه در گالری ملی در نروژ قرار دارد) وی نوشت:

“فقط یک دیوانه می تواند نقاشی کند.” به طور یقین وی سرشار از جنون وحشتناک بود به این دلیل که توانسته بود خواهرش لورا را آزار بدهد. در داخل تصویر، او دفاعی در طبیعت ایجاد کرده است ، که به صورت چشم انداز غوطه وری از جاده و حصار آن، که یک جهان منطقی از سه بعد را حفظ می کند و نوسان و تورم منحنی های هنر نو و مدرن را در خلیج خود نگه می دارد. در این دنیای عقلانی ، دو مرد دور از دسترس و بی سر و صدا مردانه باقی مانده اند. در پیش زمینه نقاشی جیغ، طبیعت یکپارچه به عبور از حصار نزدیک شده است، به اندازه کافی نزدیک است تا شکل و شخصیت قهرمان داستان را تحریف کند

نظریه ها و تحلیل سایر افراد درباره نقاشی جیغ:

همچنین برخی از کار‌شناسان در سراسر جهان نقاشی جیغ ادوارد مونک را رابط بین آثار او و دیگر هنرمندان میدانند چرا که معتقدند که آثار پر مفهوم ادوارد مونک مانند اثرهای سایر نقاشان مانند گوگن تاثیر قابل توجه و چشم گیری در جنبش هیجان نمایی داشته است ‌. نقاشی‌ ها و آثار این هنرمند برجسته نروژی هرچند که به طور آشکارا به نمایش واقعیت می‌پردازند اما از رنگ‌های اغراق‌آمیز برای به نمایش گذاشتن این نقاشی پر مفهوم بهره می‌گیرند.

مونک از بسیاری دیگر از سبک های هنرمندان و نقاشان دیگر ایده گرفت و سبک چرخشی و رنگ‌های تند و زننده و چشمگیر را از وان‌گوک وام گرفت تا به آثارش شور، هیجان و جذابیت فراوانی ببخشد. حرکت‌های گردابی قلم‌ موی او در تابلو نقاشی جیغش پژواک‌های بصری در اطراف شخصیت‌های خلق شده در تابلو‌هایش ایجاد می‌کند.


/ 0 نظر / 30409 بازدید